Officieel weblog van de regionale Bomenstichting Fraxinus Excelsior

Welkom op de weblog van Bomenwerkgroep Fraxinus Excelsior. Bomenwerkgroep voor de Hoeksche Waard.

donderdag 21 mei 2015

Kaalslag dreigt bij provinciale weg N489

De provinciale weg N489, die o.a. langs Westmaas loopt is toe aan groot onderhoud en tevens wil de overheid deze weg veiliger gaan maken. Daarvoor worden verschillende maatregelen gepresenteerd. Verkeersveiligheid, daar is natuurlijk niemand op tegen, maar bij de manier waarop men dat in dit specifieke geval wil bereiken kan men gerust vraagtekens zetten.

Wie zich goed in de plannen gaat verdiepen komt er namelijk achter dat het voor grote delen langs deze weg betekent dat er een fikse 'kaalslag' zal plaatsvinden. Niets meer en niets minder! Er moeten o.a. nieuwe rotonden komen en daarnaast moeten 'obstakels' langs de weg verdwijnen. En met die 'obstakels' worden, mogelijk heeft u het al geraden, bomen bedoeld. En niet zomaar enkele bomen, maar vele tientallen bomen. Bomen die langs de weg staan, bomen die te dicht op de geplande rotonden staan en bij de Maasdijk zelfs een deel van een oude (particuliere), hoogstam boomgaard. Ook zal er bij de Maasdijk mogelijk een fraaie, beeldbepalende paardenkastanje moeten verdwijnen. De familie Vink, eigenaar van de oude hoogstam boomgaard is dan ook geschrokken van deze rigoureuze plannen en begrijpt niet waarom er niet voor andere oplossingen wordt gekozen, zoals b.v. flitspalen? Wie het gebied bekijkt waar de rotonde bij de Maasdijk (het kruispunt daar) moet komen, kan alleen maar constateren dat het landschap daar feitelijk 'verwoest' zal worden. Tientallen essen zullen verdwijnen, een deel van een meer dan 75 jaar oude hoogstam boomgaard en mogelijk ook nog een beeldbepalende kastanje.

Er zijn echter toch voorbeelden genoeg van andere verkeersveilige aanpassingen aan wegen. Zelfs in de Hoeksche Waard. Bijvoorbeeld de Blaaksedijk nabij Puttershoek,waar na de plaatsing van flitspalen nauwelijks nog iemand harder durft te rijden dan 50 km per uur. Dit geldt ook voor delen van de Stougjesdijk bij buurtschap Greup. In andere provincies zijn dit soort voorbeelden in nog grotere mate voorhanden. In buur-provincie Brabant b.v., waar vaak al voor een doorgaande weg een dorp bereikt flistpalen staan. Een veiligere oversteekplaats voor fietsers? Waarom is er niet gekeken naar een fietsers tunneltje? Met deze 'keiharde' aantasting van het landschap worden bovendien mensen die a-sociaal gedrag in het verkeer vertonen 'beloond'. De cijfers zijn tenslotte clip en klaar; de overgrote meerderheid van degenen die op dit soort wegen ongelukken veroorzaken rijden vaak (veel) te hard, of zijn onder invloed van drank of drugs. Moeten we daarom maar 'gemakshalve' een groot deel van het landschap aan gaan passen...? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten